Deel jouw ervaring!
Dag!
Ik heb een Sony A7 III.
Een beetje ondoordacht heb ik het afgelopen jaar een paar zoomlenzen aangeschaft die niet doen wat ik wil: de Tamron 28-200mm F/2.8-5.6 Di III RXD Sony FE en de Tamron 28-75mm F/2.8 Di III VXD G2 Sony FE.
Ik maak vooral reportage- en straatfoto's. Ik zoek een lens die mensen die ik op pakweg 10 meter afstand fotografeer niet korrelig en wazig in beeld brengt, en dan heb ik het vooral over de gezichten. Met mijn huidige lenzen zijn of lijken de gezichten onscherp en wazig, beetje smoezelig zeg maar.
Het liefst blijf ik werken met één lens waarmee ik alle foto's maak. Ben ik dan aanzienlijk beter af met bijvoorbeeld het Tamron 35-150mm f/2.0-2.8 Di III VXD Sony E-mount objectief? Andere suggesties? Of is wellicht mijn camera niet toereikend?
Bij voorbaat dank voor jullie gedeelde kennis en wijsheid!
Johan
Op zich is er een kort antwoord op je zoomlens vraag: Hoe groter het bereik hoe minder scherpte.
Een 35-150 lens zal je nooit de scherpte geven van een lens met een kleiner zoombereik en al helemaal niet van een vaste brandpuntslens zoals een 50 mm.
Verder hangt scherpte ook af van je gebruikte iso en sluitertijd.
Afhankelijk van je budget natuurlijk zou ik voor de foto's veraf bv een 70-200 2,8 aanraden.
Succes!
Antonette