annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Geen apparaat voor geluidsweergave geinstalleerd

profile.country.nl_NL.title
Vianne02
Bezoeker

Geen apparaat voor geluidsweergave geinstalleerd

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik heb recent mijn Vaio Sony laptop laten maken, maar toen ik 'm terug kreeg en het geluid wilde aan doen stond er opeens "Geen apparaat voor geluidsweergave geinstalleerd". Zelf heb ik niks verwijdert en zover ik weet het reparatie bedrijf bij Sony ook niet. Sinds het ging om een reparatie van mijn beeldscherm lijkt mij dat ook hoogst onwaarschijnlijk. Maar nu wil ik dus weten wat ik er aan kan doen om mijn geluid weer te laten werken. Het zou fijn zijn als iemand mij hier mee zou kunnen helpen. Alvast bedankt

1 ANTWOORD 1
profile.country.nl_GB.title
heebeli34
Bezoeker

Als er geen hardwaredefect is, dan is de oorzaak een niet of verkeerd geïnstalleerde driver voor audio. Of de drivers is om onbekende reden beschadigd geraakt. Dat komt helaas vaker voor. Daarom weet ik ook een oplossing.

De eerste stap is om in Configuratiescherm naar "Een programma verwijderen" te gaan. Bij mijn Vaio staan daar twee drivers in de lijst: Realtek HDMI Audio Driver en Realtek High Definition Audio Driver. Het kan zijn dat de audio drivers bij jouw laptop een andere naam hebben. Schrijf die namen even op. Verwijder vervolgens de drivers en start je laptop opnieuw op. Als er geen audio drivers in staan, ga je meteen verder met het VAIO Herstelcentru (zie hieronder).

In principe zou dan het volgende moeten gebeuren: je laptop doet er iets langer over om op te starten en vervolgens krijg je wat meldingen dat er nieuwe audio-apparaten (devices) zijn geïnstalleerd en of je die wilt gebruiken. Hoeveel van die meldingen je krijgt hangt af van de programma's die je hebt geïnstalleerd die iets met audio doen. Bij mijn laptop is het zo dat ik dan ook weer geluid heb (Windows 7 heeft drivers voor die Realtek audiochip).

Als je geluid hebt ben je in principe klaar. Je hebt dan echter niet de originele drivers die door Sony meegeleverd zijn, maar algemene drivers van Microsoft. Die werken, maar sommige functies en instellingen kunnen ontbreken. Om de originele drivers te installeren moet je het volgende doen, dat ook moet gebeuren als je nog geen geluid hebt.

Kijk in je startmenu of je het VAIO Herstelcentrum hebt. Start dat programma. Klik op "Programma's of stuurprogramma's opnieuw installeren". Sla backup en Diagnostiek over. Klik door de waarschuwings- en zeurmeldingen heen. Dan krijg je een overzicht met twee tabbladen. Kies het tabblad Stuurprogramma's en vink vervolgens in het lijstje de audio drivers aan. Als je niet meer weet hoe ze heten, ben je blij als je ze inderdaad had opgeschreven voor het deïnstalleren, Klik op Volgende en volg verder de installatieinstructies. Na een herstart zou je geluid moeten werken met de originele drivers.

Heb je het VAIO Herstelcentrum niet dan kun je de drivers downloaden van de supportsite van Sony.